Alla inlägg under november 2009

Av annica hedlund - 15 november 2009 00:03


jag har deppat hela kvällen. rippe kändes inge bra bak (!?) idag... Gråter vet inte om det bara är den där förbannade muggen som spökar eller om det är något värre. jobbigt känns det iaf. lär bli en vända till stallet imorgon för att kunna longera honom ute i dags ljus, så får vi väl se hur han då ser ut. man ska väl inte måla satan på väggen ännu?

Av annica hedlund - 13 november 2009 10:11


det som idag skulle bli en skön ledig dag, med titt på björne träning på färsta har bytts ut mot jobb. det sitter fint att få jobba lite mer än vanligt såhär november månad. då den lönen kommer precis innan julafton! björne lär ju komma nu snart igen? och då sitter jag nog själv med och rider.

så kan det gå om man inte jobbar så mycket som man vill på schemat?

nu ska jag torka mitt hår, äta frukost och sticka till jobbet. tjao bella!


Av annica hedlund - 11 november 2009 13:50


jag har nu under flera månader gått och klurat på mitt hår. det är nämligen långt ifrån som om jag vill ha det. längden är jag nöjd med. men sen tvekar jag på om det ska tillkomma en lugg i min panna. men det är ju inte allt för svårt att ordna helt på egenhand om jag det skulle vilja.

då återstår min hår färg. antingen skall den bli ljusare, mer blond dvs. alt mörkbrun, som jag varit två vintrar tidigare... det känns fint att vara mörk på vintern. sommaren, den ska vara ljus. vintern är mer valbar.

sen har vi då alternativ nr.3 mörkröd!! den hade verkligen inte mina närmaste gissat på... har varit sugen på detta i ca 3månader kanske? typ som detta: http://www.flickr.com/photos/davidbarkerphoto/3200105592/ fast en aningen mörkare.

vi får se vilken sida jag vaknar på den morgonen jag ska sitta där, hos frisören...

Av annica hedlund - 10 november 2009 21:21


igår var det clnic ute på timrå med sylve och lotta. syftet med en sådan är väl att inspirera? och jo nog tyckte jag att den gjorde det allt. sen att man fick 20% rabatt på hästbutiken i stan var ju inte helt fel heller... 

lärdom av clinic:

- jag ska nu lära mig och rippe att rida med mycket mindre hand. att bara kunna bromsa med sätet, det har jag aldrig kunnat. kanske håller jag även balansen i handen, det vet jag inte. vore kul att ha någon som kan longera mig utan tyglar. så man får se hur jag rider då... det bör väl e klara av?

- få igång bakbenen ordentligt!! det var något som de flesta mesar på med? om din häst protesterar är det väl för att han tycker det är jobbigt? och tror då att de flesta av oss ryttare då blir mesiga, och går tillbaka till det "bekäma" tempot, samt att det ser ju mycket bättre ut... för det är ju viktigt att andra tycker att det ser bra ut, än att man får hästen att jobba igenom kroppen. eller?

Av annica hedlund - 9 november 2009 11:51


under gårdagen var det tävling ute i timrå. som bjöd på en mycket underlig banbyggnad för en lokal tävling. 1meters klassen halv sov både jag och rippe? vi rev tvåan en fin enkel oxer, jävligt klantigt var det. annars var rundan hattig också för den delen. fram-tillbaka-nära-långt... ja den röda tråden var långt borta!

sen då var det 1,10m som jag vara nära på att inte kunna starta i, då min häst inte ville gå in på banan. inte blev det lättare då det låg en tjej på marken inte allt ifrån ingången... han gick inte in med häst före, inte med någon som ledde in oss. det hela slutade med att jag fick rygga honom in på banan, efter att emil filmat på ingången i 2min! får tacka speakern som inte gav start signal... men sen var vi igång - det blev en fartfylld runda med ett nedslag på näst sista hindret - räcke ut ur kombination.

för övrigt kan jag säga att min häst var värt mååånga guldpengar under fram hoppningen! jäklar vad vi hoppade bra. inte ett enda dåligt språng till någon av framhoppningarna. känns som ett fint avslut för denna säsong. nu taggar vi till nästa säsong, tills dess ska "rippe" vara "rippe rapp"! jag vill inte ha några fler frambens nerslag.

Av annica hedlund - 7 november 2009 22:15


idag = bakis, och där sätter vi punkt.

Av annica hedlund - 6 november 2009 09:58


det första vi fick göra var att höja stiglädren, något jag inte gjorde då mina knän säger NEJ med stora bokstäver.. men nog fick jag träningsvärk ändå! vi skulle på ena långsidan stå rakt upp och på den andra stå så nära sadeln som möjligt=sjukt jobbigt. sen är färstas långsidor lååånga... jämfört med näsets. nästa öving var att stå-stå-stitta-stå-stå-sitta-osv. sen tvärtom sitta-sitta-stå-sitta-sitta-stå. det sistnämnda hade jag sjukt mycket svårare för, då kan man ju undra sig varför? allt detta gjordes först i trav sen i galopp.


sen blev det en övning som gick piss, helt pga att rippe har en förmåga att stressa upp sig en hel del efter lite galopp. därefter jobbades det på anridning på litet hinder, att inte göra så stor sak av det typ och att få ut dem riktigt mot väggen, dvs få rippe att sätta sig på det där berömda bakbenet...

övningar varför ska de vara så svåra att förklara?! måste skaffa något vettigt rit program som man kan visa i?

ajja, sen blev det en liten bana. ja just! vi hoppade en vattenmatta också, så rippe bjöd på ett icke så härligt språng.


idag tog jag och red barbacka i ridhuset, varmt och skönt. har bara ridit barbacka på rippe 1gång tidigare, det var i vintras. rippe tror jag tyckte att det var jobbigast för han förstog nog inte vad mina skänklar gjorde så långt ner.  men han jobbade på fint i slutet. jag jobbar hårt med att kuna öka en/två gångarter samt minska men att han ska hålla sig kvar på tygeln. Nog blir dem bättre men långt ifrån perfekta. när det blir bättre typ efter vintern? då syns vi nog på tävlingar där det används frack och hatt! Flört


Av annica hedlund - 5 november 2009 22:53


det är fullt med snö här! skit mysigt, om det skulle kunna stanna kvar. men istället regnar det och det lär alltså vara borta imorgon. det hela kommer innebära gegga upp till öronen ett antal veckor framöver. men sen, sen kommer snön! och ack va efterlängtad den kommer vara då.


annars rippe då, fick tyvärr stå i sin lilla box hela kvällen, då jag i mitt nötskal glömde ridkläderna hemma... fiffigt värre. men imorgon blir det ett pass kl 7 på morgonen, hurtigt värre! dagen kommer bli lång då jag efter stallet jobbar och efter det inflyttningsfest!!

Ovido - Quiz & Flashcards