Alla inlägg den 15 januari 2010

Av annica hedlund - 15 januari 2010 19:45


Jag har fått byta helg v.9 OCH v.11 vilket innebär att jag kan tävla både på kungsnäs och färsta - toppen!

Genast så känns allt mycket roligare. Tänka sig vad lite tävling kan göra för en tävlingsmänniska...


  


Vore kul om jag och rippe också kan få en sån lyckad helg denna säsong!

saknar dig tjejen.

Av annica hedlund - 15 januari 2010 15:30


Jag måste säga att jag är sjukt förvånad över hur lite reflexer används vid min nya klubb! Även om de ska rida på planen så används inga reflexer (okej på sommaren... men nu är det ju mörkt 24 timmar om dan!), sticker de ut i skogen används inga reflexer...

Jag använder det ändå, även fast jag får blickar som skulle få vilken tonåring som helst att plocka av dem.


Varför använder jag reflexer?

Jag har aldrig ramlat av Rippe än så länge... Men skulle jag göra det när vi rider på planen (som inte är stängd) eller när vi är ute i skogen så är jag ganska säker på att rippe nyfiket skulle bralla iväg. När nu planen ligger brevid en trafikerad väg och ett par hundra meter bort ligger en hårt trafikerad väg (ska vi gå längre så ligger E4 inte långt bort...). Så skulle jag kunna se rubrikerna: "Häst omkom vid trafikolycka" eller ännu värre "Häst orsakade trafikolycka - 2 omkom"

Kan jag få min häst att synas med reflexer, är risken betydligt mindre att jag får läsa dessa rubriker om min häst.

Av annica hedlund - 15 januari 2010 10:59

Så då har man gjort dagens motion med Rippen. Vi jobbade i ridhuset som var helt nyharvat. Det är verkligen toppen att se hur man har ridit volten eller hur skänkelvikningen gick. När jag får eget ridhus/ridbana skall den harvas eller iaf sladdas ofta!


Passet innehöll bara skritt och trav idag. Mycket jobb med mig själv, att inte låsa mina händer när han stretar emot handen, svanka! (fick höra detta 10tusen gånger under framridningen i onsdags..) samt att föra axlarna en bit bakåt, så jag får rippe framför ist för mer under mig.

För Rippes del blev det jobb med att få honom lugn i en kort kort trav i både lätt ridning samt "sittandes" (vad är det man kallar det?). Han har en förmåga att vilja komma ifrån det arbetet genom att slänga med huvudet samt springa på 4spår. En ren styrke fråga för honom med andra ord. Efter ca 40min gick han riktigt trevligt! Så då blev det klapp på halsen och jag hoppade av.


Igår longerades han bara i trav ca 15min. Då jag var en aningen stressad på förmiddagen... Så nu har han inte galopperat på två dagar. Spännande samanfattar vi det.

  

Ovido - Quiz & Flashcards