Alla inlägg under januari 2010

Av annica hedlund - 21 januari 2010 19:30


Skrittade ut i morse (halv 8 satt jag till häst!) på en häst som var riktigt seg efter natten... Förmodligen hade han en del träningsvärk. Så vi joggade lite lätt i skogen, som piggade upp honom. Var väl ute i 45min och under tiden gick solen upp. Riktigt mysigt var det.


Efteråt tog jag och rengjorde allt läder från igår och idag, svett är ju rena rama mordet för lädret... Först använde jag mig av vanlig sadel tvål, sen torkade jag av luddet som blir. För att sen fetta in med fett. Sadeln var nog den som var i mest behov av detta. Helt ärligt så minns jag inte sist jag rengjorde den... Annars regör jag träns, sadelgjord och skor + chaps efter varje pass. Självklart finns det lägen som jag inte hinner detta eller orkar.. Som klockan 23:30 igår kväll, fanns det ingen som helst motivation till att smörja.

Av annica hedlund - 21 januari 2010 17:00


  

Invigde nya magplattan igår, och lite tajt var den nog... Men jag fick den till andra hålet på båda sidorna innan jag satt upp.

Rippe invigde den med att göra en fin, fin djup reva på ca 3cm.

Det som är tacken för nya saker?


Av annica hedlund - 21 januari 2010 13:34


Som uppvärmning använde vi oss av bommar i trav. Med en volt runt innerskänkel innan.

Dock är ju som vanligt rippe uppe i det blå vid uppvärmningen och mest steppar runt och försöker få galopp hela tiden... Men absolut sista gången kunde jag lägga till lite innerskänkel och behålla honom i trav. Så här såg det ut:


Sen började vi hoppa fram lite smått på hindrena. Olika små banor som gunilla står för. Den sista (den som jag skissat upp) var den jag hade mest problem för. Hinder 1,2 helt utan problem mellan 3 och 4 kom vi dock in i ett högt tempo men kom ändå aldrig fel på oxern. Sen hade vi linjen 5 till 6. Kom rätt sista gången, och då var rippe riktigt trött och backade av av sig själv. Men 5:an stog i en lustig vinkel vilket gjorde att du var tvungen att slicka väggen och ha en galopp i perfekt balans. Men jag hittade inget avstånd till detta vilket gör att jag släpper efter i hand och lägger till skänkel (får smått panik), tror ni att vi kommer rätt då? svar: NEJ! Tror ni att vi ligger bra till näst kommande hinder? svar: NEJ!


På sista tiden kan jag verkligen säga att vårat problem är linjer och min panik som kommer när jag inte ser avståndet.

    


Något positivt kan jag ju säga ändå att Rippe hoppar strålande då jag kan rida honom...

Av annica hedlund - 21 januari 2010 00:06


kom precis hem från träningen nu.

jag är dö trött.... rippe är nog det också.

så, god natt! :)

Av annica hedlund - 20 januari 2010 19:15


Skrittade ut tidigare idag för att se om det möjligen kan göra Rippe lite lugnare ikväll. Samt att jag tror att det är bra för kropp och själ att komma ut två gånger på en dag.

Dock höll rippe på att dö! Cirka 3min från att vi var tillbaka på Färsta så stanna Rippe och hjärtat hans börjar tok slå!! Jag har aldrig känt en hästs hjärta slå så hårt tidigare, nog har jag känt det tidigare, men som sagt aldrig så kraftigt! Sen dyker det upp en tjej runt knuten med sin häst. Tack och lov var det ingen björn eller så... Men en tjej som jag måste berömma så här i efterhand om hon läser detta. Hon var nämligen klädd i reflex jacka och hästen hade reflexländtäcke och reflexskydd. Hon syntes toppen bra!

Av annica hedlund - 19 januari 2010 23:02


En bra övning som kan göras i början av ridpasset, hittade jag på tidningen ridsports hemsida. Den skall vi använda oss av vid nästa pass i ridhuset.


http://tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=317985


Sånna här enkla (men ack så bra!) glömmer man så lätt bort...

Av annica hedlund - 19 januari 2010 20:30

Veckans fynd är perfekt för den som önskar att det fanns flugor utanför vår dörr...

Ni hittar det här: http://www.ryttarstugan.se/product.php?ID=258

  


Ryttarstugan har också tag 3 betala för 2 fram till 23/1!! passa på. 

Av annica hedlund - 19 januari 2010 17:45



vet faktiskt inte vad jag ska tycka om dyóns nya täcke... opraktiskt?

http://www.ryttarstugan.se/product.php?ID=574


och när vi ändå är inne på schabrak så tror jag att jag hittat en bild på schabraket man kunde beställa hos ridsportbutiken.net.

  

Ovido - Quiz & Flashcards