Alla inlägg under januari 2010

Av annica hedlund - 15 januari 2010 10:59

Så då har man gjort dagens motion med Rippen. Vi jobbade i ridhuset som var helt nyharvat. Det är verkligen toppen att se hur man har ridit volten eller hur skänkelvikningen gick. När jag får eget ridhus/ridbana skall den harvas eller iaf sladdas ofta!


Passet innehöll bara skritt och trav idag. Mycket jobb med mig själv, att inte låsa mina händer när han stretar emot handen, svanka! (fick höra detta 10tusen gånger under framridningen i onsdags..) samt att föra axlarna en bit bakåt, så jag får rippe framför ist för mer under mig.

För Rippes del blev det jobb med att få honom lugn i en kort kort trav i både lätt ridning samt "sittandes" (vad är det man kallar det?). Han har en förmåga att vilja komma ifrån det arbetet genom att slänga med huvudet samt springa på 4spår. En ren styrke fråga för honom med andra ord. Efter ca 40min gick han riktigt trevligt! Så då blev det klapp på halsen och jag hoppade av.


Igår longerades han bara i trav ca 15min. Då jag var en aningen stressad på förmiddagen... Så nu har han inte galopperat på två dagar. Spännande samanfattar vi det.

  

Av annica hedlund - 14 januari 2010 22:40


Här är 2 av banorna vi red igår. Gunilla hittar på banor hela tiden, tror inte att det har varit ett pass utan en bana inblandad! Verkligen jätte roligt.


På bilden till vänster rids det som "snea serpentiner", det gällde verkligen att få hästen runt innerskänkel. Detta gjorde vi först väldigt lågt, utan stigbyglar. Vilket gjorde det lättare att få tillbaka hästen efter språnget. Speciellt om man har en häst som gärna hoppar väldigt stooort... (syftar inte alls på rippe.)


Sen övning 2 var den som vi hade störst problem med. Då över studsen sen på båge över ett räcke. Jag kom som aldrig ner i sadeln efter studsen, vilket gjorde att Rippe hade ett högt tempo/stora galoppsprång efteråt och en bit efter, som i sin tur gjorde att vi kom nära hela tiden till räcket. Sista gången fick jag till det, det är alltid skönt.


Efter passet så diskuterade jag och Gunilla lite. Där hon minnsan erkände att hon var lite orolig efter första passet med oss. Orden "Oj Oj, det här är mycket jobb" hade hon tänkt ett flertal gånger. Nu sa hon att han ser finare och finare ut för varje pass och att jag verkligen verkar lyssna på det hon säger, för att träna på dem emellan de olika träningarna. Hur glad blev jag inte över att höra det?! Mycket.

Av annica hedlund - 14 januari 2010 22:18


  


Titta vilka fina saker rippe får av mig!

- Acavallo boots, skall sitta som ett smäck. Så kanske vi slipper alla dessa tramp...

- Glen Gordon magplatta, stl 130... Rippe har 140 på den han har nu, så jag hoppas den går runt.

- Herve Godignon schabrak, super härligt material. Blir snyggt ihop med hans skydd jag köpte i stockholm.


Av annica hedlund - 14 januari 2010 20:45

  

Titta vad som anlände idag!

(ska suga på karamellen tills efter maten..)

Av annica hedlund - 14 januari 2010 13:15


  

Tänkte själv köpa detta täcke till min prins i våras.. Men det blev annat istället.

Men nu är det halvapriset på det!! Så kanske kanske kommer tomten lite sent? Vi får se, jag har inte bestämt mig ännu.


Du hittar det här: http://hogstaridsport.jetshop.se/ (under utförsäljning.)

Av annica hedlund - 14 januari 2010 07:30


Jag är smått sugen på att förhandsbeställa ett schabrak. Men de har ingen bild att visa så det blir lite som att köpa grisen i säcken. Men det är ett Dyon schabrak, så det lär ju vara snyggt. De beskriver de med orden: "marin och kan tänka mig att logga och kanske passpoal i beige som deras täcken" . Så jag tror att de kan vara rätt snygga. Jag tror att Rippe kan vara snygg i det...


Någon i min omgivning kanske är intresserad också, så kan vi dela på frakten?    

Erbjudandet finner du hos: http://www.ridsportbutiken.net/

Av annica hedlund - 13 januari 2010 23:59


det blev rätt sent från stallet och träningen ikväll. jag har nyss kommit ut ur duschen. så jag skriver om träningen imorgon, så får ni en skiss, för jag tror inte att man fattar annars...

nu måste jag sova! god natt.

Av annica hedlund - 13 januari 2010 17:15


Igår när jag red i snön så funderade jag på vad man behöver ha som skydd när man rider i snön. Vad använder ni?

 

Rippe hade på sig boots fram och strykappor bak. Bak har han alltid skydd, för där smäller det mer än vad det gör den 31dec kl 00... Bootsen hade jag på för att de (hästarna) brukar gilla att kliva i med bakbenen där frambenen nyss gått, vilket brukar innebära balltramp.

Ovido - Quiz & Flashcards