Alla inlägg under januari 2010

Av annica hedlund - 8 januari 2010 22:14


idag fanns verkligen inte "formad runt innerskänkeln" i rippes register... känns som om vi verkligen behöver oss en genomkörare av åsa rätt snart. ska ta och slå henne en signal till veckan så får vi se vad vi kan ordna. Hon hade förmågan att få mig att känna mig duktig, på något jag verkligen inte är. Det är få tränare förunnat!


  

Bild från i somras, men där var han fin i formen och allt. det som kunde ha varit bättre - mina axlar bak tio steg tack!

Av annica hedlund - 7 januari 2010 21:37


  

Event 300gr nu 698:- 1396:-

Du finner det här: http://www.tahorseware.se/vintertacke-trend-300-gr-p-3011-c-397.aspx



  

Jacson 400gr nu 768:- 1499:-

Du finner det här: http://www.tahorseware.se/vinter-weather-fighter-hog-nacke-400g--p-3029-c-397.aspx


  

Bucas stalltäcke 150gr nu 1198:- 1398:-

Jag är för övrigt toppen nöjd med mitt!!  

Du finner det här: http://www.filippasridsport.se/sv/shop/hast/tacken/celtic_stable_stalltacke_fran_bucas.html



  

Mark Todd 350gr (inkl. hals) nu 1695:- 2195:-

Du finner det här: http://henrikssonsridsport.se/ (under fliken rea)


Perfekt nu under denna istid!?!

Av annica hedlund - 7 januari 2010 21:05


När ska kylan ta slut!?

Rippe har för första gången visat att han fryser. Vilket framkom idag när jag tog av honom täckerna för att borsta honom. Då började fläsket dallra på honom! Så slängde på sadel och sen filten på det. Sen hängde det ovannämnda som vanligt.    


Idag blev det ännu ett pass i det varma sköna ridhuset ihop med en häst som hade lite känningar från igår? Vi skrittade fram och travade fram extra länge och kravlöst idag, så han skulle bli genom varm i kroppen. Sen hade jag under mig en häst som lite stretigt jobbade sig igenom öppna och sluta längs spåret. Där efter blev det lite tempoväxlingar, volter och skänkelvikning. När jag rider skänkelvikning rider jag det oftast från spåret in i skänkelvikningen ca. 5-10 steg, ett par steg framåt med rakriktad häst, sen skänkelvikning tillbaka ut till spåret. Jätte bra om man håller på att bygga upp styrkan på hästarna, sätta lite press små korta stunder.



Av annica hedlund - 7 januari 2010 07:54


träningen för gunilla igår gick rätt bra. red "fem-och-halvan" med inridning i lugn lugn trav. att få rippe att hålla sig i samma tempo fast jag lättar handen är inte så lätt, men de sista gångerna var han riktigt fin. vi ska jobba vidare på det även i galoppen, men det ligger väl i nästa bok...

Sen hoppade vi en liten bana med kombination och linje, samt "fem-och-halvan". Det gick faktiskt bra, han var relativt lugn. Sen tror jag det gör mycket att vi var bara två igår vid träningen, det känns som att rippe inte stressar upp sig lika mycket då.

Det bästa av allt var att jag red på ett rakt gummibett i kombination med "martingalplattan". Den kombinationen använder vi nästa gång också!

Av annica hedlund - 6 januari 2010 11:24


v.7      21/2 Timrå - Lokal

v.9      06-07/3 Kungsnäs - Lokal/Regional

v.11     19-21/3 Färsta - Regional

v.13     02-04/4 Umeå - Regional/Nationell


Så här ser starten ut på årets tävlingssäsong. Som ni kan se så är det tävling på varje ojämn vecka.. Vilken helg är det då?! Jo det är helgen jag är jobbar! Samt att min chafför jobbar ju samma helg som mig... Så får jag byta, så löser det inte mycket om inte han också får byta. Sjukt irriterande.


Nu måste jag gå och tänka på något annat.


 - Min älsklingstjej.  

Av annica hedlund - 5 januari 2010 22:34


Jag har allt blivit lite bekväm när jag har ett uppvärmt ridhus 20meter från stallet. För när det är -20grader ute, ville ridhuset ha ett besök av oss idag. Jag jobbade mycket med mig själv, väldigt bra jobbat tycker jag också! Axlarna tillbaka, handen ihop, armbågarna emot sidan, följsamt säte, osv. Jobbade också på att samla honom för sätet - gick toppen bra!

Jag har också upptäckt en stor svaghet! Att rida en halvmeter innanför spåret, så där precis så man går innanför spåret. Det är otroligt lätt att hamna ute på spåret hela tiden. Där för också hästarna ett stöd av väggen. något som försvinner om man rider en bit innanför - vilket ger en vinglig häst.

På rippe blir det super tydligt när man rider i samlad galopp. han bryter av, byter galopp, kastar med huvudet och hamnar på 4 spår istället för normala 2... han tycker det är riktigt svårt.

nu laddar vi inför hoppning imorgon!

Av annica hedlund - 4 januari 2010 20:55


idag har jag inte ens klappat på rippe! har lite dåligt samvete för det. men han fick en massa morötter och ny halmat i boxen. så jag tror faktiskt inte att det går någon nöd på honom. för att kompensera detta har jag lagt en beställning hos segcompany.se, och som vanligt slutade det på mer än vad som var tanken...

imorgon är tanken ett pass innan jobbet på ridplanen, i djupsnön.


Av annica hedlund - 3 januari 2010 22:29


studs på böjt spår stog på schemat idag. det hela gick rätt fridfullt till, förutom att rippes lilla fina brodd på hoven träffade min lilla stortå när jag skulle höja upp hindren.    men han menade nog inget illa. men nog är det tragiskt att inte alla skor har stålhätta....

Ovido - Quiz & Flashcards